Pages


Feb 20, 2011

~~aku, politik dan perjuangan~~

minggu ni hangat dengan PRK bagi Universiti Pendidikan Sultan Idris..hari khomis merupakan permulaan bagi segala-galanya..ramai rakan sahabat yang bertanding..kagum dengan keberanian mereka yang sanggup tampil kedepan untuk menjadi calon..bertambah kagum apabila berkesempatan melihat kempen yang merekaorang buat..hari 1st wat aku kagum dengan semangat kalian..moga aku diberi peluang untuk mecontohi semangat hebat itu..

masa berjalan..hari kedua..wah bagaikan tak caya bila tengok perang poster yang sememangnya dasyat..seorang demi seorang calon buat nama dengan poster masing-masing..ada yang guna short form ada yg full name..semua orang tolong-menolong..memang hebat..teringin nak join pasang2 poster..tapi maleh ah..haha suka lagi aku jadi pemerhati..hari kedua wat aku kagum dengan kerjasama kalian..

hari ketiga berkempen..perang poster semakin dasyat, penuh poster kat kolej n kampus..memang dasyat la..tak larat nak tengok muka calon..macam-macam ada..sure nanti nk undi mesti pening..hehe petangnya sempat gak aku lepak2 ngan klik aku..sembang2 sampai masuk isu PRK..apa yg aku ingat aku harap kawan2 yg bertanding tak politikkan perjuangan n tak gadaikan persahabatan just untuk tegakkan idealogi..tue la harapan daripada insan kerdil yg tak dak apa2..klik aku pown angguk2 tanda setuju(bgus2..) tup2 ada kwan tny soalan cepuk mas.."awat hang xbetanding ? ("cakap pandai sngt"..getus rakanku di dalam ati..haha)..

terkesima sebentar..sebenaqnya aku ada niat nak menimba pengalaman sebagai calon tapi aku rasa buat masa la..

politik bukan bidangku..

politik bukan perjuanganku..

belum masanya aku berdiri..

menahan langit memasak bumi..

cukup sekadar aku memerhati..

menilai percakapan tulang perjuangan..

tiada apa yang mahu kubawa..

untuk kulaung meraih kepercayaan..

izinkan aku di barisan belakang..

untuk kufaham erti perjuangan..

lebih kurang macam tue la aku story kat depa suma..nampak dari reaksi muka macam buleh trima..alhamdulillah..so mlmnya aku p la dgaq kempen..memag hebat..aku makin kagum bila calon demi calon naek atas pentas untuk berucap..tapi saat yang paling aku kagumkan bila seorang ladies yang sah2 aku kenal yg 1st aku jumpa time MSK..

flashback sket(hehe..) :
masa tu aku kena wat T.O.T untuk LDK..memang kena buat untuk semua la..so aku pown ditugaskan untuk handle satu grup yg campor2 sekretariat..so masa aku handle grup tu aku perasan ada sorang ni dia diam sket..pemalu kot..huhu..xbyak cakap macam yg laen..so, aku pun try la approach dia..dia bg respon cket..so aku wat mcm besa..n then aku try lg skali..macam td jugak..dia jwap sket2 jew..ala kadar.."mungkin dia sorang yg besederhana kot" (kata hatiku kepada akal)..aku taw memang dia malu nk cakap kat depan..tapi masa gerak kerja MSK ada gak dia cakap kat depan masa perbentangan..aku da mula kagum sebab dia berani p depan untuk cakap..

tak sangka yg rasa kagum aku pada waktu MSK yg da lama tu btmbah dengan dasyatnya bila aku tengok dia kempen..dia naek..n mula bercakap..yup..aku prasan dia gagap..aku prasan dia gugup..n aku prasan dia malu..tapi..aku lebih prasan pada semangat dia..aku lebih prasan pada keberanian dia..bg aku dia da success..kalah ka menag ka xpenting..tapi pengalaman tu yg mahai..memang aku rasa sket rugi bila xamek pluang untuk try..tapi xpa..mungkin laen kali kn

the last day..malam..waktu kempen..aku tengok satu pihak berkempen..wah dasyat..tapi sayang..terlalu sibuk dengan hal org laen..menambah benci aku pada bidang politik..aku blah..p makan..hehe abeh makan ingat tros nak nek blk n wat assgment..tp ada lg satu pihak yg baru sampai..dasyat..berarak..ukhwah yg sangat hebat..terpanggil pulak nk mendengar..aku pown p lg skali ke tapak kempen..aku tunggu, aku dengar, aku lihat..hebat..tapi sayang..makin benci aku pada politik..masing2 sibok membuka aib pihak lawan..

terdetik d hati kecil
"macam mana depa ni nk bekerjasama bila da jd MPP??, xka depa sedaq yg nnti pasti depa suma akan berada dalam satu pasukan yg dilabel sebagai MPP??..kenapa politik mereka semua terlalu fanatik..melaungkan slogan menaikkan emosi..kenapa??..ok fine kalau nk dibandingkan kita dengan U laen..kita pnya politik kira soft la..tapi bg aku..yg sedia ada ni pown xcukup soft lg..sebab apa..sebab ini adalah UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS yg pasti melahirkan seorang BAKAL PENDIDIK..takkah kalian terfikir..inikah yg kita nak anak didik kita teladani??apa sebenarnya perjuangan kalian..adakah perjuangan itu telah kalian cemarkan dengan politik yg kononya politik kampus..selaraskanlah perjuangan kita dengan tujuan asal kita masuk ke sini..iaitu untuk mendidik diri menjadi seorang pendidik yang bakal mendidik anak didik yg masih hijau??"..mungkin tak kan ada yang mendengar jeritan hati aku waktu tu..

tapi hope nanti da menang suma idealogi n fahaman tu mekeme2 sume ketepikan la ye..sebab tanggungjawab yg terpasak di bahu masing2 lebih berat untuk dipedulikan..
apa pown harap2 suma MPP thun 2011 neh success la..
hoyeh2..

Yang Punya Blog,

4 KuMEn:

CiKgU HaZiMaH N.HH.J said...

wah! best2..(=

alim dengan ilmu said...

tenkiu..ye ke best?..ni yg rasa best neh..haha

Unknown said...

idOp!idOp!haha..nawaitu yg pnting..insya'ALLAH..slmt brjuang yO brO!

Anonymous said...

insya'Allah sumanya akn baek2 belak0...sem dpn anda pulak cuba la bila da bersedia...chaiyuk2!!

Post a Comment