Pages

Dec 30, 2010

~klip pok klip pok mata kedip-kedip~

klip pok klip pok mata kedip-kedip..
masa berlari umpama ferrari..
tiga minggu bagai dua tiga hari..
tercapai sudah apa yg diimpi..

klip pok klip pok mata kedip-kedip..
biar bervariasi ragam dan perangai..
namun dengan "tenang.." kita gaulkan..
nyata menjadi resepi agung..
menu kejayaan menjalin ukhwah..

klip pok klip pok mata kedip-kedip..
berbalah bukan untuk membelah..
sekadar menegur silap dan salah..
agar belajar untuk mengubah..
apa yg sukar sama dipermudah..

klip pok klip pok mata kedip-kedip..
masa mengadun ukwah persahabatan..
dimuat dalam satu tujuan..
dibakar dengan semangat berpasukan..
melaksana misi menimba pengalaman..
tak terasa lelah dek nikmat kepuasan..

klip pok klip pok mata kedip-kedip..
walau sedetik kita dipertemukan..
tanpa berlengah kita berkawan..
tanpa segan kita berkenalan..
pasti ku kenang semua taulan..

klip pok klip pok mata kedip-kedip..
semangat kian bernyala marak..
memotivasi diri langkah diorak..
tak rela berhenti walau ditolak..
pasti ku cuba sehingga sengkak..

klip pok klip pok mata kedip-kedip..
MSK Disember melabuh tirai..
bererti tangguhnya sesi pertapaan..
buat diri menyedut pengalaman..
yang pasti bersambung semester hadapan..

sekian...

Yang Punya Blog,

Dec 16, 2010

~aku dan urusan~

TaNjunG MaliM MenJadI DestiNAsi..
MenGgalas TugaS MeLakSANa MiSI..
WaLaU BerAT MeLangkAH KAki..
TanGgUngJawAB MenJadI priority..

BeRangkaT DiRI JumAat PaGI..
GuA NaIk BaS buKAnnYA LoRI..
MoGA PerJalaNAn DirAhmAti ILaHi..
ItuLah DoA di LuBUk HatI..

MSK BakAL meNjadI CabaRAn..
MenguJi KetAhaNan SerTa KebOlehAN..
DiHaraP DiRi MamPU BErtaHAN..
DiuJI ALLAH DenGAN DugaAN..

CAri BonGKARlah RAhsia KejAYAAn..
GaRAPan MotiVASi Maju KehAdapAN..
BetULkan Niat "KERANA TUHAN"..
KeLAK UruSAnMU DiPerMUdaHkan..

PeNgaLAMan BakAL MenJadi HabuAN..
DidaHULui Ia DeNGan RinTanGan..
MenDewaSa MinDa iLmU PEngeTAhuaN..
MEnAMbAH Erti SeBAgai INsan..

Aku BUkan SeoRang CendiakAwaN..
YanG MAmPU MenCerNA iLmu TuhaN..

BUkaN JugA seoRanG PahLAwaN..
Yang BisA MenUMbanGkan RAtuSAN LawAN..

AKulah HamBA YanG seRba KuranG..
YanG SenTIAsa MahU MenCari RuanG..
BiAr DiRI PerLU Ku GAnyanG..
AsALkan HAsIL SeLUas GudaNG..

"jadilah si bodoh yang mahu belajar dari menjadi pandai yang enggan diajar"

Yang Punya Blog,


Dec 14, 2010

~Ayam Is ChickEn & Cow Itu LoMBu~

one day in one kampung that was known as kampung kedondeng, ulu langat, daerah rombau negeri 10..(da sah2 den tipu sunat..jd jgn la pcayer ye dak..hehe)..ada la dua hekoq hewan ciptaan ALLAH S.W.T. sedang mencari makan di bawah satu pokok stoi..sunddenly, the chicken telah nanges..so, the 2 hekor hewan ni pown berdialog..

Cow :hoi Yam (nick name ayam tersebut)..knpe awak nanges? (ni lombu asal KL ok..Kuah, Langkawi..hehe)

Ayam : sedih la Bu (nick name the cow) oii..xkan tengah seronok plak..

Cow : laki kamu cari betine lain ke Yam??

Ayam : hai kamu ni Bu..dasar lombu..da la buduh, mulut pown busuk..!@#$%#@*(bahasa kesat owner blog terpaksa tapis..t takot blog kena band..hehe)

Cow : ala lepak chill la Yam..aku beguro jew..mentang2 la datang bulan..emo je la ko ni Yam..ko pakai la yg Yuna dok iklan kat TV tue..sure ok..huhu

Ayam : Ish..aku backhand jugak si lombu ni kang..ko ingat aku neh manusia kew??..ko memang jenis tak sekolah ek Bu..

Cow : yela..yela..nk bergurau sket pown tak bleh..urm..haa pehal yg ko nanges2 neh?? da macam ayam mati suami je aku nengok..

Ayam : ni haa..i tengah sedeyh taw dengan perangai manusia neh..tak bertimbang dan rasa btoii..

Cow : Kenapa pulak ko cakap camgitu Yam oii??

Ayam : ye la hasil usaha i dan laki2 i diaorang amek n makan tanpa segan serta silunya..

Cow : hasil?? ko da daftar Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) ke blom Yam..(lembu neh jenis loading..haha)

Ayam : memang sah ko ni lombu dan bukannya tapir..sebab ko neh buduh cam lombu..hasiltue telor aku la Bu oii..knpa lak aku kena daftar kt LHDN..hai leh gugur telor taw sembang ngan hewan yg buduh cam ko ni lombu oii..

Cow : ala sory la..dulu kecik2 mak aku xbg vitamin daa..ok2 sambung cita ko Yam

Ayam : ni haa manusia neh..asal aku betelor jew diaorang amek..asal telor jew diaorang amek..sedeyh la..aku pown nk jugak ada waris..at least ada la jugak ayam yg mewarisi kecantikkan aku nanti..hehe perasan kejap..

Cow : lowh tue je kew masalahnya..hadoi xsangka ko ni Yam..ingatkan hebat sangat..tp benda kecil camtu pown xdpt nak handle..hatoiiyaii..baek ko jd buduh cam aku Yam..buduh yang xmenyusahkan org n aku neh tabah..

Ayam : ala cakap macam bagos konon..ape sangat yg ko tabahnye Bu oii..hehe

Cow : aku rileks je taw..walopon leh kate sumue manusie minum susu aku n tak de yg panggil aku MAK, IBU, UMMI, MAMA, MAMI dan sbgnya aku tenang jew..aku redho..aku confident lagi percaya manusia pown xsetabah aku taw..(sambil mengombang2kan lobang idong tanda bangga, riak dan bongkak..)

Ayam : wah btol la Bu...ko memang dasyat la..gua respect sama lu..


So, berakhirlah dialog 2 hewan tersebut..memang sah diaorang neh hewan sbb dua2 ekor buduh..hehe jenaka ni just perkongsian n xda niat nk melawak terlebih..andai ada terkasar bahasa, shaye dri pihak editor(perasan kejap..haha) ingin memintak mahap...

Sekian,






Yang Punya Blog,

kredit to "Motivasi Berjaya Ke U"

~ImIGinaSI LebIH PentiNG DaRI PEngetaHUAN~


urm Albert Einstein adalah hamba Allah yg bertanggungjawab atas tajuk post kali ni..pada mulanya aku pown xbrpa confidential ngan statement beliau yg aku petik dari buku yg aku terbaca..tapi apa yg hebatnya ayat dari seorang yg mengalami dyslexia disorder neh..hurm bg aku memang satu frasa yg power utk direnung, dikupas, disiat, disiatsat dan yg bersamaan waktu dgnnya..

si Albert ni kata imiginasi tue penting nk dibandingkan dengan pengetahuan yg xmembawa maksud bahawa pengetahuan tue xpenting ye tuan2 dan puan2..so kt sini suka saya tekankan pendapat saya bahawa tanpa imiginasi seseorang individu tak kan mampu untuk berjaya..sbb bagi shaye imiginasi ni umpama kepala or punca or motivasi utk seseorang tue bejaya dgn dasyat masyatnyer..haa..mst ada yg xbrapa stuju ngan knyataan shaye disini kn..kejap2 sabo..bache dlu sampai habesh ok..


ni la dia kapai trobiang petama kek dunio ineyy..hehe

ok utk lebih jelas dgn apa yg shaye utarakan, ni haa shaye datangkn dgn contoh untuk hampa..ok2..mst hampa suma kenai sapa due adik bradik Wright..ala yg buat kapai terobang yg 1st ka donia ineyyy..depa ni kalo hampa suma nk taw (walopon hampa suma da taw..wat2 ja xtaw k..hehe) dapat ilham daripada burung ciptaan ALLAH S.W.T..dari burung ni depa 2 org ni berimiginasi untuk terbang macam burung2 terbang..so, berbekalkan ilmu yg depa ada, depa ni pown mula la reka kapai terobang ni..stelah percuboan demi percobaan dengan ijin ALLAH S.W.T. berjaya gak kapai tue terobang..so terciptalah kapai terobang yg pertama kt donia ineyy..hehe

so..to all my readers (kalo ada laa..hehe) imiginasi yg saya maksudkan lebih kepada cita2 yg perlu, harus dan mesti disertakan dengan usaha yg salah satu darinya adalah dengan menuntut ilmu..tak salah untuk berangan-angan dan jgn sekali jadikan mat jenin sebagai penghalang anda utk berimiginasi..karena, Mat Jenin sebenarnya individu yg perlu kita contohi..sebab beliau ini merupakan seorang yg suka berimiginasi dan tidak salah untuk kita menjadi sepertinya..cuma, Dr. Fadzilah Kamsah pernah berkata, silap Mat Jenin ni ada 2 jew..1. sebab dia berangan tak kena tempat iaitu atas pokok nyioq a.k.a kelape n yg ke-2. sebab dia tercapai pelepah nyoiq yg da mati sebab tue dia jatuh..btoi gak kn..kalo dia berangan kt tmpat yg btoi mst dia xjtuh pnylah n dia mgkin da success pny..

so, jgn tkut untuk berangan2/ berimginasi sbb dgn berimiginasi anda baru sahaja memberi peluang kepada diri anda untuk berjaya..

sekian dari teman..


Yang Punya Blog,